CIĘŻKIE WYPADKI PRZY PRACY W ZAKŁADACH PRZEMYSŁOWYCH, HUTACH, KOPALNIACH

Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Gąsior spotyka się wielokrotnie z przypadkami ciężkich wypadków przy pracy w zakładach przemysłowych, hutach, czy kopalniach. Jak już wskazywaliśmy w jednym z poprzednich artykułów, dochodzenie odszkodowania bezpośrednio od pracodawcy, którym jest duże przedsiębiorstwo opiera się na odpowiedzialności takiego podmiotu na zasadzie ryzyka. Kancelaria Radcy Prawnego prowadzi sprawę Pan Ireneusz, który był pracownikiem fizycznym. Jego podstawowym zadaniem jest uruchomienie kotła hutniczego. W trakcie obserwacji miernika temperatury, doszło do otwarcia pokrywy ochronnej wnętrza pieca. W stronę pracownika uderzył płomień, który objął jego twarz. Świadkami zdarzenia był inny pracownik, który ugasili pożar.

Po zdarzeniu została powołana komisja powypadkowa, która zbadała okoliczności zdarzenia, jednocześnie na miejsce zdarzenia została wezwana policja, w związku z faktem, że Pan Ireneusz doznał poważnych obrażeń ciała, skutkujące rozstrojem zdrowia powyżej dni 7.

Oba postępowania wskazał, że brak w przedmiotowym wypadku okoliczności, które mogłyby obciążać pracodawcę. Protokół powypadkowy BHP wskazał, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy, jednocześnie nie wskazał na winę pracodawcy.

Poszkodowany otrzymał jednorazowe odszkodowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Niestety nie miał świadomości, że z tytułu powstałej krzywdy/obrażeń ciała przysługuje mu się zadośćuczynienie od pracodawcy lub jego polisy OC. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, poszkodowanym w wypadkach przy pracy, przysługuje poza jednorazowym odszkodowaniem z ZUS, także zadośćuczynienie za krzywdę, które reguluje art. 445§1 Kodeksu Cywilnego. Pracownik dowiedział się o tym, w trakcie jednej z wizyt lekarskich za pośrednictwem ulotki jaką otrzymał.

Bezpośrednio po wizycie lekarskiej, skontaktował się z Kancelarią Prawną. W pierwszej kolejności zostało wystosowane pismo do pracodawcy, w którym Kancelaria wniosła o przekazanie informacji w zakresie posiadanego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej oraz o protokół powypadkowy. W związku z faktem, że poszkodowany pracownik nie mógł samodzielnie skompletować niezbędnej dokumentacji do zgłoszenia, Kancelaria Radcy Prawnego skierowała niezbędne pisma do placówek medycznych, w których Pan Ireneusz leczył się po wypadku. Zespół Kancelarii uzupełnił także dokumentację z Policji. Na marginesie należy wskazać, że w przypadku powstania ciężkich obrażeń ciała lub wypadków zbiorowych, pracodawca ma obowiązek powiadomić o zdarzeniu Państwową Inspekcję Pracy, co zostało uczynione.

Po uzupełnieniu niezbędnej dokumentacji Kancelaria Prawna dokonała zgłoszenia szkody do zakładu ubezpieczeń, w którym był ubezpieczony zakład pracy poszkodowanego. Niestety w związku z faktem, że w protokole powypadkowym nie wskazano winy pracodawcy, zakład ubezpieczeń odmówił świadczenia opierając się na art. 415 Kodeksy Cywilnego, który opiera się na winie, a przypomnijmy, że zgodnie z protokołem pracodawca winy nie ponosił.

W zażaleniu od decyzji zakładu ubezpieczeń, Kancelaria Radcy Prawnego wskazała, że wina nie jest w przedmiotowej sprawie przesłanką odpowiedzialności pracodawcy, jakim jest huta. Zgodnie z art. Art. 435. § 1., kto prowadzi na własny rachunek przedsiębiorstwo lub zakład wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody (pary, gazu, elektryczności, paliw płynnych itp.) ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie spowodowaną ruchem tego przedsiębiorstwa na zasadzie ryzyka. Takimi przedsiębiorstwami są kopalnie, huty, zakłady przemysłowe z parkiem maszynowym, duże firmy budowlane, a nawet zmechanizowane wielkoobszarowe gospodarstwa rolne. Prowadzący zakład może zwolnić się od odpowiedzialności wyłącznie w sytuacji gdy winę za zdarzenie ponosi wyłącznie poszkodowany, osoba trzecia lub siła wyższa. Żadna z wymienionych okoliczności w wypadku z udziałem Pana Ireneusza nie wystąpiła.

Zarząd zakładu ubezpieczeń po otrzymaniu zażalenia naszej Kancelarii Prawnej, zmienił stanowisko i wypłacił na rzecz pracownika należne zadośćuczynienie, a także koszty zabiegów operacyjnych w zakresie chirurgii plastycznej, koszty opieki, a także inne zgłoszone roszczenia.